Bláznivé zvieratá učia deti inak

18.11.2020 18:14
Blog

Autor : Michal Janko, Učime sa doma

Späť na články autora

BLÁZNIVÉ ZVIERATÁ UČIA DETI INAK 🙈 UŽ ČOSKORO NOVÁ FUNKCIA NA BEZKRIEDY

Slimák záhradný má na prednej časti tela štyri rožky – na jednom páre má oči, na druhom čuchový a hmatový orgán. Zaujal Vás tento popis? Nie? 🐌Čo tak radšej: Slimák, slimák, vystrč rožky! Všetci poznáme túto riekanku. Ale načo slúžia slimákovi rožky ? Na dlhších má oči. Na tých kratších má nos a dokonca ruky, no dobre, tak hmat. Príroda by mu tam možno namontovala aj uši, keby sa tam zmestili...“

Už čoskoro predstavíme pre deti novú aplikácia Bláznivé zvieratá, v ktorej sa žiaci hravou formou zoznámia s prírodou okolo nás. Nájdete ju na portáli www.bezkriedy.sk, kde sa stane už štvrtou aplikáciou v poradí na domácu podporu učenia hrou. O tejto novej funkcii a o tom, ako vznikol tento nápad sme sa porozprávali priamo s jeho spolutvorcom, prof. Radimom Rybárom.

🐟"Ostriež je strašný pažravec. Zožerie všetko, čo sa do jeho papule zmestí. Určite nie je žiadny vegetarián. Väčšie jedince žerú malé rybky, dokonca aj vlastné potomstvo, kanibali jedni! Nie iba deti, ale i ich rodičia si prečítajú radšej takýto príbeh, ako strohé „ostriež zelenkavý je kanibal“ vysvetľuje profesor hlavnú podstatu svojho prístupu.

„Vychádzajúc okrem iného aj z vlastnej dlhoročnej pedagogickej praxe som sa utvrdil v tom, že nie len deti, ale i dospelí si ľahšie zapamätajú jednak skôr zaujímavé a vtipne, alebo aspoň originálne a nekonvenčne podané informácie, ako hromadu suchých faktov, ktoré im nič nehovoria, nezaujmú ich a na nič sa nenaviažu. Učenie hrou je príliš často spájané s najmladšími skupinami, no ja ho pravidelne a s veľkým úspechom praktizujem aj na univerzitnej pôde.“ Ako príklad uvádza: „Na jednej strane je dôležité zaradiť krtka do správnej skupiny živočíchov, ako zaujímavý doplnok však môžeme dodať, že tento malý živočích zje denne až 1,5-násobok svojej hmotnosti. To je pre porovnanie, akoby dieťa zjedlo za 24 hodín 1000 (slovom tisíc) rožkov. Viete si predstaviť 1000 rožkov na svojom stole?“ 🥐🥐🥐

Pokračuje v príkladoch:

🐢 Predstavte si jaštericu, ktorej narástol pancier. Môžeme povedať, že korytnačka je jašterica v tanku.

🐍 Užovka nemá nohy, preto nemôže vyhrať cyklistické preteky.

🦎 Salamandra vyzerá na prvý pohľad, ako čierna gumená jašterica so žltými škvrnami, ktorá prišla zo spomaleného filmu.

🐸 Ak dajú dievčatá ropušiakovi pusu, možno sa síce nakoniec premení na princa, ale veľmi to radšej netreba skúšať, pretože ropucha je jedovatá.

🐝 Samčekovia – trúdi, sú poriadni lenivci. Sem tam idú s kráľovnou na prechádzku, ale väčšinu času pozerajú v úli v telke futbal.

🐛 Samička roháča nakladie do odumierajúceho dreva vajíčka. Z vajíčok sa vyliahnu pažravé húsenice, ktoré ihneď začnú jesť drevo. Ako keby ste sa vy narodili v cukrárni.“

O motivácii pripraviť túto funkciu pre BezKriedy povedal, že ho presvedčil taktiež úspech tejto formy náuky o prírode v aplikácii Mozgožrút, ktorú sme vydali v spolupráci s prof. Rybárom už v roku 2014. Táto aplikácia sa teší veľkej obľube, od jej vydania si ju stiahlo už viac ako 100 000 užívateľov.

Okrem osobnej skúsenosti a predchádzajúcich výsledkov hovoria o výhodách zábavnej formy poznávania prírody aj vedecké názory, ktoré potvrdzujú, že pomocou zaujímavých faktov a príbehu, ktorý ich spája, si deti rozvíjajú fantáziu a začnú premýšľať nad súvislosťami novým spôsobom. „Vynechaním nepodstatných detailov, pretvorením faktov do formy príbehu a doplnením o umelecké prostriedky pomôžeme dieťaťu vytvoriť si o danej téme obraz, ktorý neskôr dokáže interpretovať ako fakty. Každý si radšej vypočuje vtipný príbeh o rodinnej oslave u medveďov, ako strohé fakty o výške, váhe a priemernej dĺžke života medveďovitých šeliem.“

Na záver pán profesor dodáva, že jeho najväčšou radosťou je, ak sa deti budú tešiť na každé nové zvieratko, ktoré im predstavíme. V roku 2020 si totiž pripomíname 350-te výročie smrti Jána Amosa Komenského, prezývaného učiteľom národov. Jeho odkaz a prístup k učeniu je pre nás vzorom pri rozvíjaní projektu BezKriedy – sprostredkovať žiakom informácie tak, aby sa im učilo jednoduchšie, rýchlejšie a aby z poznávania mali radosť. ✅

Za rozhovor ďakujeme prof. Radimovi Rybárovi, ktorý pôsobí na Technickej univerzite v Košiciach. 👏 Viac informácií už čoskoro na www.BezKriedy.sk